Duurzaam, groen, milieuvriendelijk en ethisch: het onzorgvuldige gebruik van deze termen als synoniemen, vooral door marketeers, heeft voor enige verwarring gezorgd.
Om de verwarring weg te nemen, volgen hier enkele basisrichtlijnen voor wie nieuwsgierig is naar de vele schakeringen van groen
Groen vs. Eco-vriendelijk vs. Duurzaam
De betekenis van het woord “groen” is de kleur al lang ontgroeid. Het wordt nu vaak gebruikt in de volksmond om van toepassing te zijn op bijna alles wat te maken heeft met het ten goede komen van het milieu, van de beweging tot architectuur en mode.
Eco-vriendelijk is niet zo breed. Het betekent dat iets de planeet niet schaadt.
Duurzaamheid legt de nadruk op de toekomst. Het betekent dat het item of de actie milieu-, sociale en economische voordelen genereert, terwijl het niet te veel hulpbronnen verbruikt of vervuiling veroorzaakt. Ja, al deze aspecten vallen onder dit ene woord.
In vergelijking met “groen” en “milieuvriendelijk” worden aan duurzaamheid veel hogere eisen gesteld. Duurzaamheid omvat milieuvriendelijke activiteiten en groene producten, maar groen betekent niet per se duurzaam.
Schoon vs. niet-giftig vs. biologisch
De stijgende vraag naar veilige producten, vooral in de wellness- en schoonheidsindustrie, heeft de termen schoon en niet-giftig doen ontstaan, die erg op elkaar lijken. Niet-giftige producten bevatten geen ingrediënten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het milieu. Als we het hebben over schoonheids- of schoonmaakproducten, gebruiken we op Pink And Green meestal nontoxic, gewoon omdat het preciezer en nauwkeuriger aanvoelt dan de lifestyle-achtige term clean.
Biologisch is een wettelijk gedefinieerde term, die wordt gebruikt door de USDA om voedsel, schoonheidsproducten en andere landbouwproducten te certificeren als zijnde geproduceerd op een zeer specifieke manier – voornamelijk als vrij van synthetische chemicaliën die schadelijk zijn voor het milieu en de mens. We gebruiken deze term dus alleen als we het hebben over voedsel, een restaurant, een schoonheidsproduct, enz. dat gecertificeerde biologische ingrediënten gebruikt.
Ethisch vs. Fair Trade vs. Artisanaal
Het begon met de Fair trade beweging die koffie-, cacao- en theeproducenten beschermde tegen lage internationale prijzen. Dit is een nauwkeurig gedefinieerde term die alleen komt met certificering van een internationaal bestuursorgaan, zoals Fair Trade Certified, de Fair Trade Federation, Equal Exchange, of de World Fair Trade Organization. De ethische handelsbeweging heeft betrekking op de arbeidsomstandigheden van arbeiders die kleding, speelgoed, voedsel en andere producten voor multinationale ondernemingen produceren, en op de vraag hoe goed zij voor hun werk worden betaald. Het is een brede term die niet gecertificeerd of precies gedefinieerd is, maar het is nog steeds heel nuttig om in het algemeen het soort producten te omschrijven dat je wilt kopen.
Bewust vs. Doordacht
De trendy term bewust verwijst naar consumentenbewustzijn en hoge normen op het gebied van gezondheid en milieu. Het kan soms ook het gebied van spiritualiteit en wellness omvatten. De bewuste consument weet hoe hij etiketten moet lezen en zal hoogstwaarschijnlijk extra geld uitgeven aan een product dat biologisch, duurzaam of diervriendelijk is. Ze beoefent waarschijnlijk ook yoga en meditatie.
Een bewuste consument is meer dan een verantwoorde shopper en recycler. Lokale producten kopen is prima, maar de analytische aanpak als het gaat om het lezen van etiketten of het kiezen van een milieuvriendelijke verpakking.